Onderwijs

Jong geleerd is oud gedaan. Leerlingen die kennis maken met de mogelijkheden van de eigen culturele omgeving zullen hier hun hele leven plezier aan beleven.

Onderwijs

Bezoekles: Buitenles en kunstles Apeldoornskanaal – Angelart icon-white
Bezoekles: Buitenles en kunstles Apeldoornskanaal – Angelart

Deze les bestaat uit twee momenten: op pad en in de klas. De natuur wordt vaak door kunstenaars als inspiratiebron gebruikt. Leerlingen gaan ook de natuur als inspiratiebron voor hun eigen kunstwerk gebruiken. Leerlingen gaan tijdens de buitenles, in de buurt van de school, verschillende verschijnselen in de natuur en diversiteit in vormen, structuren, geuren en kleuren ontdekken. Tijdens de kunstles gaan ze verder met deze verschijnselen. De gevonden bladeren, en structuren vormen de basis voor hun eigen kunstwerk.

Bezoekles:Wonen vroeger en nu – Anton Pieck Museum icon-white
Bezoekles:Wonen vroeger en nu – Anton Pieck Museum

De leerlingen ervaren dat voorwerpen iets vertellen over hoe men vroeger woonde en leefde; voorwerpen kunnen een verhaal vertellen. Bij de les ‘Wonen vroeger en nu’ worden de (gebruiks) voorwerpen, die iets vertellen over het wonen in die tijd, getoond. In de prachtig gedetailleerde platen van Anton Pieck zijn veel oude voorwerpen te ontdekken!

Bezoekles: De Museumassistent – Anton Pieck Museum icon-white
Bezoekles: De Museumassistent – Anton Pieck Museum

In dit museum staat het bureau waar Anton Pieck zijn platen aan maakte. Op die platen van het leven uit die tijd, is ontzettend veel te zien, maar hoe regelt dit museum het voor zijn bezoekers? Met het oog van de bezoeker, en met het oog van de museum inspecteur, gaan de leerlingen op interactieve wijze de verschillende functies en onderdelen van een museum ontdekken met de museum assistent. Ook is er ruimte om zelf op ontdekkingstocht te gaan.

Bezoekles: De Verzamelman gaat terug naar het Bakkerijmuseum – Bakkerijmuseum icon-white
Bezoekles: De Verzamelman gaat terug naar het Bakkerijmuseum – Bakkerijmuseum

Als de leerlingen van groep 2 naar het Bakkerijmuseum gaan om de Verzamelman terug te brengen, zien ze dat er oude spullen bewaard zijn, waarmee er vroeger brood gebakken werd. Aan de hand van een verhaal wordt er verteld over verzamelen, en dat je door het verzamelen kunt terugkijken naar vroeger. Vervolgens gaan de leerlingen zelf een broodkrakeling maken van brooddeeg. Als het brood in de oven staat is er een speurtocht, waarbij kinderen zelf de verzameling en de thema’s in het museum zien.

Bezoekles: Brood is meer dan de onderkant van pindakaas! – Nederlands Bakkerijmuseum icon-white
Bezoekles: Brood is meer dan de onderkant van pindakaas! – Nederlands Bakkerijmuseum

De leerlingen worden ontvangen in het museumtheater en krijgen daar eerst een intro. In een interactief vraag en antwoordspel, met humor als suikerlaagje, wordt ingegaan op het belang van goede voeding, respectievelijk het eten van goed brood. Daarna volgt een rondleiding door het Bakkerij museum waarbij het ‘weten wat je eet’ en de grondstoffen de leidraad vormen. Vervolgens gaan de leerlingen brood bakken, ze ervaren de toevoegen van de verschillende ingrediënten, en proeven de verschillen (als gevolg van verschillende ingrediënten).

Bezoekles: Rien Poortvliet en het boerenleven – Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’ icon-white
Bezoekles: Rien Poortvliet en het boerenleven – Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’

Rien Poortvliet is schilder van het boerenleven. Hij logeerde bij zijn oom Dirk op de boerderij en vond het zo mooi dat hij zijn herinneringen wilde bewaren. Er is heel veel te zien in zijn schilderijen. De leerlingen kunnen vragen beantwoorden over de schilderijen van Rien Poortvliet. Ze leren zo om de schilderijen goed te bekijken. Daarnaast is er afhankelijk van de leeftijd een kleurplaat of een kabouter-puzzel-route. En natuurlijk mogen de leerlingen het blote voetenpad gaan proberen!

Bezoekles: De Verzamelman op de boerderij – Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’ icon-white
Bezoekles: De Verzamelman op de boerderij – Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’

De Verzamelman is in het boerderijmuseum geweest. In deze boerderij heeft hij van alles verzameld wat bij boeren en het boerenleven hoort. Maar nu is de Verzamelman verdwenen en heeft hij een verzameling uit het boerderijmuseum meegenomen. Help jij het boerderijmuseum de verzameling weer compleet te maken?

Bezoekles: Wonen op de boerderij – Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’ icon-white
Bezoekles: Wonen op de boerderij – Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’

Deze les staat in het teken van het leven en werken op de boerderij van voor 1950. In een circuit met verschillende activiteiten maken de leerlingen kennis met aspecten van het leven en werken. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor het verbouwen, bereiden en bewaren van voedsel, het verzorgen van het vee en de kleding van de boer en boerin.

Bezoekles: Vervoer op de boerderij – Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’ icon-white
Bezoekles: Vervoer op de boerderij – Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’

Oldebroek is van oudsher een agrarische gemeenschap. Boerderijmuseum De Bovenstreek heeft een uitgebreide collectie wagens en karren die boeren tot ongeveer 1950 gebruikten in het bedrijf. Tot die tijd werd het boerenwerk gedaan door spierkracht (van dieren of mensen). Veel boeren produceerden vooral voor zichzelf en de dieren op het bedrijf. Door de komst van trekkers en de aanleg van verharde wegen zijn veel boerderijen uitgegroeid naar boerenbedrijven die produceren voor een (inter)nationale markt.

Bezoekles: Raderen draaien – Cultuurplein Noord Veluwe icon-white
Bezoekles: Raderen draaien – Cultuurplein Noord Veluwe

Als je wandelt in de bossen van Heerde kom je op veel plekken beken en sprengen tegen. De sprengen waren van groot belang voor de eerste industrie in dit gebied. Watermolens werden aangedreven door het alsmaar stromende water van de sprengen. Hierdoor kon een bloeiende papierindustrie ontstaan. Hoe deze beekjes zijn ontstaan en waar ze vroeger het water voor gebruikten, ontdekken de leerlingen in deze les.

Bezoekles:Verhalen over WOII in Heerde – Cultuurplein Noord Veluwe icon-white
Bezoekles:Verhalen over WOII in Heerde – Cultuurplein Noord Veluwe

In oorlogstijd staan mensen voor belangrijke keuzes. In deze les horen de leerlingen verhalen over mensen die gevaarlijke keuzes maakten. Wie koos ervoor om te gaan vechten voor vrijheid? En waarom geeft iemand onderdak aan onderduikers? De leerlingen bekijken plekken in Heerde waar deze verhalen zich afspeelden en denken na over de keuzes die deze mensen in oorlogstijd maakten.

Bezoekles: ‘Wie ben ik’ in de Dijkpoort – Dijkpoort Hattem icon-white
Bezoekles: ‘Wie ben ik’ in de Dijkpoort – Dijkpoort Hattem

De 14e Eeuwse dijkpoort in! De leerlingen klauteren de vele treden op, net zoals de ridders in de Middeleeuwen. Ze kijken door de schietgaten, zien de dikke muren. De leerlingen gaan helemaal tot in de hoogste torens, waar een echt harnas staat, en ze kijken ver uit over het IJsselland. Ze bekijken platen van schilders, lopen door het atelier op de tweede etage, en tekenen zichzelf in Dijkpoort Hattem, waarbij ze zichzelf plaatsen in de toren, met de elementen van de poort (trappen, de schietgaten, torentjes etc.) die ze waarnemen.

Bezoekles: Getrouwd in Heerde! – Gemeente Heerde icon-white
Bezoekles: Getrouwd in Heerde! – Gemeente Heerde

Hoe gaat dat eigenlijk: trouwen? En hoe gaat dat in zijn werk? In deze les doen de leerlingen alsof. In het Raadshuis in Heerde laat een Ambtenaar van de Burgerlijke Stand zien hoe het voltrekken van een huwelijk gaat. Twee leerlingen treden niet echt in de echt!

Bezoekles: De kroniek van kasteelvrouwe Anna Margaretha – Kasteel Cannenburch icon-white
Bezoekles: De kroniek van kasteelvrouwe Anna Margaretha – Kasteel Cannenburch

Kasteelvrouwe Anna Margaretha van Renesse bewoonde in de 18de eeuw kasteel Cannenburch. Ze was een vooruitstrevende zakenvrouw en zorgde ervoor dat het bezit groeide en het landgoed tot bloei kwam. Tijdens deze les leren leerlingen Anna Margaretha kennen aan de hand van bewaard gebleven bronnen uit die tijd. De leerlingen bekijken bronmateriaal en reconstrueren daaruit het verhaal van Anna Margaretha: wie was die vrouw, waar woonde ze, wat deed ze en wanneer leefde ze?

Bezoekles: Meer dan een veilige plek! – Kasteel Cannenburch icon-white
Bezoekles: Meer dan een veilige plek! – Kasteel Cannenburch

In jouw omgeving staat een prachtig kasteel: de Cannenburch! Waarom staat dat kasteel daar, en waarom juist op die plek? Zonder geschikte omgeving kan een kasteel niet bestaan. Wat maakt deze plek zo geschikt voor een kasteel? Welke nuttige elementen en sierelementen zijn er op het landgoed te vinden? Tijdens deze les gaan de leerlingen aan de slag met uitdagende opdrachten!

Bezoekles: Wonen op Hagedoorns Plaatse voor 1940 – Hagedoorns Plaatse icon-white
Bezoekles: Wonen op Hagedoorns Plaatse voor 1940 – Hagedoorns Plaatse

Hoe woonden de boeren vroeger in de boerderij? Gebruikten ze dezelfde spullen als we nu gebruiken? In deze les ontdekken de leerlingen hoe een boerengezin vroeger woonde op de boerderij en op welke manier dat verschilt met hoe ze zelf wonen. Er wordt ook aandacht besteed aan de bouwconstructie van de boerderij.

Bezoekles: Speuren naar Sporen van de Verzamelman – Hagedoorns Plaatse icon-white
Bezoekles: Speuren naar Sporen van de Verzamelman – Hagedoorns Plaatse

De leerlingen gaan speuren naar sporen van de Verzamelman. Wat verzamelde hij en wat wil hij ons laten zien? De leerlingen gaan terug in de tijd en leren spelenderwijs meer over het boerenleven van weleer. Ook wordt er aandacht besteed aan de bijen. Aan het einde van de les maakt iedere leerling een kaars van bijenwas.

Bezoekles: Waar kom ik vandaan? – Heemkunde Hattem icon-white
Bezoekles: Waar kom ik vandaan? – Heemkunde Hattem

Op de zolder van het Heemkundecentrum gaan we ontdekken wat je over je familie te weten kan komen. Ook gaan we naar het Stadhuis om te kijken wat daar allemaal gebeurt wat met jou te maken heeft. In het stadhuis maken de leerlingen in hun zelfgemaakte paspoort een echte vingerafdruk!

Bezoekles: Even stil staan, Stolpersteine Hattem – Heemkunde Hattem icon-white
Bezoekles: Even stil staan, Stolpersteine Hattem – Heemkunde Hattem

Bij een aantal huizen in Hattem liggen Stolpersteine, messing herdenkingsstenen. De leerlingen gaan op de fiets alle zes adressen in Hattem langs waar het verhaal over de oorlog en de vervolging wordt verteld. Met de Jodenster als voorbeeld op de borst wordt verteld over de situatie toen. Er is veel ruimte voor interactie. ‘Stel je voor dat je zo maar uit je huis wordt gehaald omdat je niet gewenst bent, hoe zou dat voelen?’ Het is een hele directe werkvorm om het leven van toen te verbinden aan het leven van hier en nu. Dit alles door het gesprek op de plek waar dit gebeurde. De start van de bezoekles vindt plaats in het Heemkundecentrum.

Bezoekles: WIE BEN IK? in Landhuis Bonenburg – Landgoed Bonenburg icon-white
Bezoekles: WIE BEN IK? in Landhuis Bonenburg – Landgoed Bonenburg

Op het Landgoed en in landhuis Bonenburg zie je jezelf in vroeger tijden. We beklimmen de brede stenen trap en via de metershoge deuren komen we in een brede witmarmeren hoge gang, met links en rechts afbeeldingen in stof. Vandaaruit gaan we op pad in het landhuis dat in 1633 is gebouwd door ambtsjonker Van Bonenburg, en nu in particulier bezit is. Wij mogen er op bezoek!

Bezoekles: Wat ik altijd al wilde weten over de windmolen! – Molen de Fortuin icon-white
Bezoekles: Wat ik altijd al wilde weten over de windmolen! – Molen de Fortuin

Hoe ziet de molen er van binnen uit? Hoe waaien de wieken? Hoe wordt er van graankorrels meel gemalen? Hoe ging dit vroeger, hoe gaat het nu? Dat gaan de leerlingen zien en ervaren in Molen De Fortuin. Aan bod komt: de geschiedenis, verschillende types en functies van molens en hoe belangrijk ze voor Nederland waren en zijn. Waaruit bestaat het werk van de molenaar? De wieken moeten loodrecht op wind staan, door het kruien van de kap gebeurt dit. Hiervoor moet de molenaar de kap draaien. Afhankelijk van hoe hard de wind waait moet de molenaar de wieken spannen, het zeil voor leggen.

Bezoekles: Maal om wat je eet! – Molen de Hoop icon-white
Bezoekles: Maal om wat je eet! – Molen de Hoop

In Molen de Hoop in Oldebroek zien de leerlingen hoe de molen werkt. Verschillende graansoorten kunnen er gemalen en gepeld worden. We kijken naar de verschillen tussen tarwe, gerst, haver en boekweit. In de les ontdekken de leerlingen hoe je met meel en een paar andere ingrediënten brood en pannenkoeken maken kan.

Bezoekles: Zo gaat de molen! – Molen de Vlijt Vrieze’s Erfgoed icon-white
Bezoekles: Zo gaat de molen! – Molen de Vlijt Vrieze’s Erfgoed

Het doel van de les is de leerlingen de molen De Vlijt te laten ervaren. Ze ervaren het maalproces, het gebouw, de functie en de omgeving.

Bezoekles: Mölle van Bats – Mölle van Bats icon-white
Bezoekles: Mölle van Bats – Mölle van Bats

De leerlingen krijgen een bijzondere rondleiding in de molen en de malerij. Met geluk, als er wind is, dan kan de molen draaien!

Bezoekles: Rondje museum! – Museum Elburg icon-white
Bezoekles: Rondje museum! – Museum Elburg

De kinderen worden ontvangen in een echt museum. Ze gaan zien wat een museum is en dat het een plek is waar verzameld, bewaard en tentoongesteld wordt. Ze leren waar de verzamelingen samen over gaan en worden aan de hand van ‘weetjeskaarten’ er op een speelse manier bij betrokken.

Bezoekles: Gezocht: Museumassistent! – Museum Vaassen Historie icon-white
Bezoekles: Gezocht: Museumassistent! – Museum Vaassen Historie

In deze les kruipen de leerlingen in de huid van een inspecteur, bezoeker, assistent en inrichter van het museum. Ze ontdekken wat de verschillende verzamelingen van het museum met elkaar te maken hebben, nemen een kijkje achter de schermen en stellen zelf een expositie samen.

Bezoekles: Raderen draaien Vaassen – Museum Vaassen Historie icon-white
Bezoekles: Raderen draaien Vaassen – Museum Vaassen Historie

In jouw omgeving kom je op veel plekken beken en sprengen tegen. De sprengen waren van groot belang voor de eerste industrie in dit gebied. Watermolens werden aangedreven door het alsmaar stromende water van de sprengen. Deze watermolens werden gevoed door het water uit het sprengengebied de Motketel. Hierdoor kon een bloeiende papierindustrie ontstaan. Hoe deze beekjes zijn ontstaan en waar ze vroeger het water voor gebruikten, ontdekken de leerlingen in deze les. De fietstocht duurt ongeveer 90 minuten en gaat langs plaatsen aan beken waar vroeger watermolens hebben gestaan.

Bezoekles: Joods leven in Elburg – Sjoel Elburg icon-white
Bezoekles: Joods leven in Elburg – Sjoel Elburg

De leerlingen brengen een bezoek aan museum Sjoel Elburg. Ze luisteren naar vertellingen en uitleg in de educatieruimte. Daarna gaan ze in groepjes aan de slag met opdrachten in het museum en ze brengen een bezoek aan de Joodse begraafplaats. Zo leren ze verschillende aspecten van het Jodendom kennen (gebruiken, rituelen, feestdagen) en wordt een link gelegd met WO II (kampen, onderduiken).

Bezoekles: Verhalen route in Vaassen – Stichting Broken Wings icon-white
Bezoekles: Verhalen route in Vaassen – Stichting Broken Wings

In oorlogstijd staan mensen voor belangrijke keuzes. In deze les horen de leerlingen verhalen over mensen die keuzes maakten in oorlogstijd. Wie koos ervoor om te gaan vechten voor vrijheid? Wie collaboreerde met de Duitse bezetter? En waarom geeft iemand onderdak aan onderduikers? De leerlingen bekijken plekken in Vaassen waar deze verhalen zich afspeelden en denken na over de keuzes die deze mensen in oorlogstijd maakten.

Bezoekles: Verscholen Dorp – Stichting Broken Wings icon-white
Bezoekles: Verscholen Dorp – Stichting Broken Wings

In het voorjaar van 1943 werd in de Soerelse bossen bij Vierhouten een geheim dorp voor onderduikers gesticht. In de dichte bossen bij huize “Pas Op” zin meer dan een jaar lang ongeveer 80 mensen zijn verborgen. Tientallen mensen uit Nunspeet en omgeving hielpen mee zodat de onderduikers in het bos een veilig onderkomen vonden. In deze les bezoeken de leerlingen Het Verscholen Dorp. Ze zien gereconstrueerde hutten waarin de mensen zich schuilhielden en leren meer over het leven in dit geheime dorp.

Bezoekles: De kroniek van Aleid Kanis – Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe icon-white
Bezoekles: De kroniek van Aleid Kanis – Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe

Het streekarchivariaat bewaart van alles wat met de gemeente en haar inwoners te maken heeft: officiële –soms hele oude verzegelde- documenten zoals akten en kaarten van het bevolkingsregister tot aan persoonlijke brieven, foto’s en films. De leerlingen zien welke documenten het streekarchivariaat bewaart en hoe het streekarchivariaat deze bewaart en veilig stelt voor de toekomst. Aan de hand van echte bronnen volgen de leerlingen het leven van een Oldebroekse familie en Aleid Kanis.

Bezoekles:De museumassistent naar de notaris in Villa Jacoba – Villa Jacoba icon-white
Bezoekles:De museumassistent naar de notaris in Villa Jacoba – Villa Jacoba

In Villa Jacoba woonde en werkte vroeger de notaris. Nu is het een museum geworden, maar het bureau en werkkamer van de notaris zijn er nog. Hij zit als pop achter zijn bureau en op dit bureau een grote, ouderwetse, bakelieten, zwarte telefoon. Wat is er nog meer te zien, hoe is de route? Wat is er altijd te zien en welke tentoonstellingen wisselen?

Bezoekles: De kroniek van Geryt – Voerman Museum Hattem icon-white
Bezoekles: De kroniek van Geryt – Voerman Museum Hattem

In het Voerman Museum worden de leerlingen meegevoerd naar de Middeleeuwen, en het leven van het jongetje Geryt. Hij is ongeveer 10 jaar oud en woont in Hattem. Er worden voorwerpen getoond uit de tijd van Geryt. Het kasteel De Dikke Tinne en de vondsten spelen hier in een belangrijke rol. Al deze vondsten zijn opgesteld in de museumkelder, met een maquette van het kasteel De Dikke Tinne. Leerlingen bouwen de driedimensionale stad Hattem met de groep. De museumdocent vertelt het verhaal van de geschiedenis.

Bezoekles: Voerman, Voerman en co – Voerman Museum Hattem icon-white
Bezoekles: Voerman, Voerman en co – Voerman Museum Hattem

De groep gaat een puzzel-zoektocht doen over de schilderijen van Voerman, die prachtige IJssel landschappen schilderde in de buurt. Met onderdelen van de schilderijen gaan de leerlingen op zoek naar het gehele kunstwerk. Uiteindelijk worden er zes complete werken met elkaar gemaakt. De groep gaat ook met de museumdocent de kunstschatten van Voerman jr. bekijken. Ze lopen langs deze schilderijen en werken van andere kunstenaars. We filosoferen met de leerlingen over deze kunstschatten. Aansluitend is er een praktijkles op school door de kunstvakdocent.

Bezoekles: Wat ik altijd al wilde weten van de watermolen – Watermolen Molecaten icon-white
Bezoekles: Wat ik altijd al wilde weten van de watermolen – Watermolen Molecaten

Wist jij dat ook watermolens gebruikt werden voor het malen van graan? In Hattem ligt een hele mooie watermolen, door de beken en sprengen was er voldoende water om de molen te laten draaien. Hoe werkt dat precies? Welke producten worden er allemaal gemalen en hoe is het om op de molen te werken? Het doel van de les is de leerlingen vertrouwd te maken met de rol van de watermolen, en de belangrijke rol in de (industriële) geschiedenis van onze samenleving.